Визуаллаштириш кобилияти ва уни ташхис килиш методикаси
- № 1 (1) 2019
Страницы:
76
–
81
Язык: узбекский
Аннотация
Изучение способностей личности является научным фундаментом вопроса кадров и профессиональной ориентации молодёжи. На сегодняшний день существуют 52 вида способностей личности. Они представлены в таксономии разработанной американским учёным Э.А.Флейшманом. Одна из них называется визуализация, способность представлять, как будет выглядеть что-то, когда оно перемещается или когда его части перемещаются или переставляются. Визуализация является необходимой способностью для некоторых профессий. Для диагностики этой способности за рубежом широко используются тесты “Перфорированной бумаги ”, “Построение фигуры в пространстве”, “Доска фигур” и другие. В Узбекистане эти тесты не стандартизированы. В нашем исследовании тесты “Перфорированной бумаги” и “Построение фигуры в пространстве” были проведены и стандартизированы в ТашПМИ при участии 100 студентов мужского пола и 100 женского пола на 5-курсе. Возраст испытуемых был от 23 до 30 лет, средний возраст составил 25,8. Корреляция результатов обеих тестов показала у девушек 0,466, у парней 0,531. Результаты девушек в тесте “Построение фигуры в пространстве” были выше чем у парней. А в результате теста “Перфорированной бумаги” гендерные различия не выявились. Учитывая, что вопросы профориентации, особенно актуальны для учеников 9-
классов, диагностика их интересов, склонностей и способностей остаётся очень важным делом. Также стандартизация теста “Перфорированной бумаги”, которая диагностирует способность визуализации,для учеников 9-класса имеет практическое значение. На сегодняшний день данный тест был испытан в городе Ташкент, Наманганской, Жиззахской и Бухарских областях. Эта научная работа посвященная разработке, адаптации и стандартизации тестов различных способностей учащихся средних школ республики будут продолжены.
Инсон кобилиятларини урганиш кадрлар масаласи, ёшларни касб-хунарга йуллаш каби мууим фаолиятларни тугри ташкил килишнинг илмий негизини ташкил килади. Бугунги кунда инсон кобилиятлари 52 турда намоён булиши эътироф этилиб, улар америкалик олим Э.А. Флейшман томонидан таксономия куринишида такдим этилган. Шулардан бири визуализация кобилияти деб номланиб, бунда бирон нарса ёки уни кисмининг турли томонга бурилиши ёки жойини узгартиришидан кейин кандай куринишда булишини тасаввур цилиш цобилияти назарда тутилади. Визуаллаштириш кобилияти купгина касб-уунар мутахассисликлари учун зарур булган кобилият хисобланади. Ушбу кобилиятларни ташхис килиш учун хорижда “Буклаб тешилган когоз”, “Фазовий шакл куриш”, “Шакллар доскаси” номли тестлар кенг кулланилади. Узбекистонда мазкур тестлар стандартлаштирилмаган. Бизнинг тадкикотимизда “Буклаб тешилган когоз” тести ва “Фазовий шакл куриш” тести ТошПТИ 5-курсда укувчи 100 тахгил бола ва 100 та киз болада утказилиб стандартлаштирилди. Синалувчиларнинг ёши 23-30 гача булиб, уртача ёши 25,8 га тенг. Иккала тест натижалари корреляцияси угил бола талабаларида 0,531, киз болаларда эса 0,466 ни курсатди. “Фазовий шакл куриш” тести буйича киз болаларнинг натижалари угил болаларга нисбатан бироз юкорирок намоён булди. “Буклаб тешилган когоз ” тестида эса гендер тафовутлар кайд этилмади.Касб-хунарга йуналтириш муаммолари, айникса, 9-синф укувчиларида долзарб булганлиги учун уларда кизикиш, лаёкат ва кобилиятларини ташхис килиш жуда мухимдир. Шулар каторида визуаллаштириш кобилиятини урганишга каратилган “Буклаб тешилган когоз тести”ни стандартлаштириш амалий ахамиятга эгадир. Бугунга кадар мазкур тест Тошкент шахри, Наманган вилояти, Жиззах вилояти ва Бухоро вилоятларида синовдан утказилди. Республикамизнинг урта мактаблари 9-синф укувчилари учун турли кобилиятларни ташхис килишга доир тестларни ишлаб чикиш, мослаштириш ва стандартлаштириш максадида тадкикотлар давом эттирилади.
Study human abilities is the scientific base of perconnell and professional orientation of youth. Nowadays there are 52 kind of human abilities, and, they are shown in taxonomy worked out by American scientist E.A.Fleishman. One of them is vizualization, ability to imagine how something will look when it is moved around or when its parts are moved or rearranged. Vizualization is necessary ability for some professions. «Paper Folding», «The Surface Development», and «Form Boards» tests are widely used for diagnosis this ability abroad. In Uzbekistan these tests are not standardized. In our study, «Paper Folding» and «The Surface Development» tests were carried out in TashPMI, by 5-year-students (100 males and 100 females) and they were standardized. The age of the participants was from 23 to 30 years, the average age was 25.8. The correlation results between two tests was 0.531 for males and 0.466 for females. According to the «The Surface Development» test, the results of girls were higher than at boys, gender differences were not recorded in the «Paper Folding» test. Taking into account importance of actuality for profession in the 9-form pupils of secondary school, the diagnosis their interests, abilities and skills is very important for them. Also, the standardization of «Paper Folding ” test diagnosing the ability of visualization has practical importance. The given test was carried out in Tashkent City, Namangan, Jizzakh and Bukhara regions.This research work relating to development, adaptation and standardization tests for 9-form pupils in secondary schools in the Republic of Uzbekistan will be continued.
Инсон кобилиятларини урганиш кадрлар масаласи, ёшларни касб-хунарга йуллаш каби мууим фаолиятларни тугри ташкил килишнинг илмий негизини ташкил килади. Бугунги кунда инсон кобилиятлари 52 турда намоён булиши эътироф этилиб, улар америкалик олим Э.А. Флейшман томонидан таксономия куринишида такдим этилган. Шулардан бири визуализация кобилияти деб номланиб, бунда бирон нарса ёки уни кисмининг турли томонга бурилиши ёки жойини узгартиришидан кейин кандай куринишда булишини тасаввур цилиш цобилияти назарда тутилади. Визуаллаштириш кобилияти купгина касб-уунар мутахассисликлари учун зарур булган кобилият хисобланади. Ушбу кобилиятларни ташхис килиш учун хорижда “Буклаб тешилган когоз”, “Фазовий шакл куриш”, “Шакллар доскаси” номли тестлар кенг кулланилади. Узбекистонда мазкур тестлар стандартлаштирилмаган. Бизнинг тадкикотимизда “Буклаб тешилган когоз” тести ва “Фазовий шакл куриш” тести ТошПТИ 5-курсда укувчи 100 тахгил бола ва 100 та киз болада утказилиб стандартлаштирилди. Синалувчиларнинг ёши 23-30 гача булиб, уртача ёши 25,8 га тенг. Иккала тест натижалари корреляцияси угил бола талабаларида 0,531, киз болаларда эса 0,466 ни курсатди. “Фазовий шакл куриш” тести буйича киз болаларнинг натижалари угил болаларга нисбатан бироз юкорирок намоён булди. “Буклаб тешилган когоз ” тестида эса гендер тафовутлар кайд этилмади.Касб-хунарга йуналтириш муаммолари, айникса, 9-синф укувчиларида долзарб булганлиги учун уларда кизикиш, лаёкат ва кобилиятларини ташхис килиш жуда мухимдир. Шулар каторида визуаллаштириш кобилиятини урганишга каратилган “Буклаб тешилган когоз тести”ни стандартлаштириш амалий ахамиятга эгадир. Бугунга кадар мазкур тест Тошкент шахри, Наманган вилояти, Жиззах вилояти ва Бухоро вилоятларида синовдан утказилди. Республикамизнинг урта мактаблари 9-синф укувчилари учун турли кобилиятларни ташхис килишга доир тестларни ишлаб чикиш, мослаштириш ва стандартлаштириш максадида тадкикотлар давом эттирилади.
Study human abilities is the scientific base of perconnell and professional orientation of youth. Nowadays there are 52 kind of human abilities, and, they are shown in taxonomy worked out by American scientist E.A.Fleishman. One of them is vizualization, ability to imagine how something will look when it is moved around or when its parts are moved or rearranged. Vizualization is necessary ability for some professions. «Paper Folding», «The Surface Development», and «Form Boards» tests are widely used for diagnosis this ability abroad. In Uzbekistan these tests are not standardized. In our study, «Paper Folding» and «The Surface Development» tests were carried out in TashPMI, by 5-year-students (100 males and 100 females) and they were standardized. The age of the participants was from 23 to 30 years, the average age was 25.8. The correlation results between two tests was 0.531 for males and 0.466 for females. According to the «The Surface Development» test, the results of girls were higher than at boys, gender differences were not recorded in the «Paper Folding» test. Taking into account importance of actuality for profession in the 9-form pupils of secondary school, the diagnosis their interests, abilities and skills is very important for them. Also, the standardization of «Paper Folding ” test diagnosing the ability of visualization has practical importance. The given test was carried out in Tashkent City, Namangan, Jizzakh and Bukhara regions.This research work relating to development, adaptation and standardization tests for 9-form pupils in secondary schools in the Republic of Uzbekistan will be continued.