Перейти к содержимому
UzScite
  • НСИ
    • Новости События
    • Методическая информация
    • Нормативные документы
  • Каталог журналов
  • Указатель авторов
  • Список организаций

The role of an esp-teacher in organising english classes for students of technical engineering

Ширинова Н.

Irrigatsiya va melioratsiya

  • № 3(13) 2018

Страницы: 

98

 – 

103

Язык: английский

Открыть файл статьи
Открыть страницу статьи в Интернет

Аннотация

Роли и задачи ESP-учителя в обучении английскому языку в нефилологических направлениях для специальных целей, которое является важным звеном в методике преподавания английского языка во всем мире, в частности, в Узбекистане, приведены в данной статье. Активное участие современного педагога английского языка в ролях практика, организатора учебного процесса, обеспечения учебным материалом, исследователя, сотрудника-соавтора и контрольно-оценочная роль в процессе обучения обоснована мнениями специалистов. Подчеркивается важность задач преподавателя при подготовке высококвалифицированных инженерных кадров в ТИИИМСХ и разработки системы специализированных аутентических материалов и учебных задач, направленных на обучение выпускников-инженеров по профессиональным и научным направлениям.

Мазкур мақолада бутун жаҳонда, шу жумладан, Ўзбекистонда нофилологик йўналишларда инглиз тили ўқитишнинг муҳим бўғини сифатида қаралаётган ESP (инглиз тили махсус мақсадлар учун) ўқитишда инглиз тили ўқитувчиларнинг алоҳида роли ва вазифалари изчил тадқиқ қилинган. Хусусан, замонавий инглиз тили ўқитувчисининг таълим жаранида амалиётчи-маслаҳатчи, курс-лойиҳаловчи, материал-таъминотчи, тадқиқотчи, ҳамкор/ ҳаммуаллиф ҳамда назоратчи-баҳоловчи ролларида фаол иштирок этиши мутахассисларнинг асосли қарашлари орқали изоҳланган. ТИҚХММИ таълим тизимида юқори малакали муҳандис-техникларни тайёрлашда ESP ўқитувчисининг вазифаларидан бири битирувчи талабаларни касбий ва илмий йўналишда ўқитиш учун зарур ихтисосий аутентик материал ва топшириқлар тизимини яратишга масъуллик эканлиги алоҳида таъкидланган.

The role and tasks of an ESP-teacher in organizing English classes for specific purposes, which is considered an important link in teaching English in the world, especially in Uzbekistan, is studied in the article. Active participation of a modern ESP-teacher in the educational process as an ESP-practitionerand consultant, course designer, material provider, researcher, collaborator and evaluator is proved by the reliable ideas of ESP-experts. One of the tasks of an ESP-teacher in TIIAME on preparation of high-qualified students of technical engineering is underlined in the work as the responsibility for designing the system of specific authentic materials and teaching activities serving forthe teaching graduates of agriculture engineering on different professional and scientific directions.

Список использованных источников

  1. The Decree of the President of Uzbekistan I.A.Karimov №1875 “On Measures to Further Improve of Foreign Language Learning System”, as of December, 10, 2012.
  2. The Resolution of the Cabinet of Ministers of the Republic of Uzbekistan №124“On Adopting the State Educational Standards of Continuous Education in Uzbekistan (Requirements to the Content and Level of Learners on Foreign Languages)”, as of May, 8, 2013.
  3. Begibaeva Nilufar. Uzbekistan on the path of reforms in ESP teaching. International conference for ELT specialists in Higher Education. Tashkent, 3-4 February, 2017. pp.100-105.
  4. Ширинова Нилюфар, Ширинова Наргиза, Ширинова Нигина. Специализированное обучение как метод повышения познавательной деятельности учащихся филологического направления //Научный Вестник БухГУ. – Бухара, 2012. - №.2.– С.103-106.
  5. Ширинова Нилюфар, Хасанов Улуғбек, Ҳакимова Зарина. Касбий этикет – бўлғуси ирригатор - мелиораторнинг нутқ маданиятини белгиловчи мезон сифатида//“Сув ва ер ресурсларидан оқилона фойдаланишнинг экологик томонлари” мавзуидаги Республика илмий-амалий анжуман материаллари. – Бухоро, 2015. – Б.305-307.
  6. Shirinova Nilufar, Islomov Maksud, Salimov Anvar. Specific Approachto the Learning Englishasa Key for Personal and Professional Growth of Youth//Materials of the conference on the theme “Creative youth and Innovation development”. – Bukhara, 2016. – pp.493-495.
  7. Shirinova Nilufar. ESP-teaching as a Key to the Effective Staff Preparation for Water Economy//International Scientific and Practical Conference on “The Problems and Perspectives of the Efficient Water Management in the Conditions of Globalization”. – Tashkent, 2017. – Pp.123-128.
  8. Shirinova Nilufar. Personal and professional upbringing of learners by specific approach to the learning English// Irrigation and Melioration. – Tashkent, 2017. №2(8). – Pp.66-70.
  9. Shirinova Nargiza. Organization of the English teaching process//Irrigation and Melioration. – Tashkent, 2018. №2(12). – Pp.61-64.
  10. Catherine Mason, Rosemary Atkins. The Lawyer`s English Language Coursebook. – Cambridge: Cambridge University Press, 2007. – 452 p.
  11. Grant D., McLarty R. Buisiness Basics. (Teacher’s Book. Student’s Book. Workbook.) – Oxford: Oxford University Press, 2005. – 175 p.
  12. Ismailov A., Fyodorov V., Tursunova G., Morosova A., Bekmatova E. Market Economy ESP. Short Intensive Computer-Linguaphone Course (Resource Book; Work Book. Units 1-3). – Тошкент: USWLU, 2008. – 108 p.
  13. Milevica Bojovic. Teaching Foreign Language for Specific Purposes: Teacher Development// Association of teacher education in Europe. 31stAnnual Conference. – Portoroz, Slovenia, 2012. – Pp.487-493.
  14. Moravcova L., Madarova L. Teaching English and German for Specific Purposes to Agricultural Engineers as a Path to Better Career Opportunities on the Foodstuff Mark. Journal of Central European Agriculture. – HR, 2013. - №.14(3). – Рp.367-378.
  15. Ширинова Нилуфар. Инглиз тили дарсларида ихтисо- сий матн билан ишлаш. – Бухоро, 2013. – 202 б.
  16. Shirinova Nilufar, Abdullaeva Nabia. English for You. Studybook for the intermediate students. – Tashkent: TIIAME, 2014. –114 р.
  17. Shirinova Nilufar, Abdullaeva Nabia. Let`s Learn English for Agriculture. – Studybook for the intermediate students. – Tashkent: TIIAME, 2016. – 190 р.
  18. Shirinova Nilufar, Shirinova Nargiza. Specific Materials for Water Economy. Studybook for the intermediate students. – Tashkent: TIIAME, 2017.– 107 р.
  19. www.irrigation.org/irrigationshow
  20. www.nelsonirrigation.com

Список всех публикаций, цитирующих данную статью

Copyright © 2025 UzScite | E-LINE PRESS