Роль симуляционного образования в подготовке врачей общей практики
- № 2 2018
Страницы:
3
–
6
Язык: русский
Аннотация
В современном мире, в эпоху бурного развития высокотехнологичной медицины общество предъявляет повышенные требования к качеству оказания медицинских услуг. Именно этот показатель и качество жизни пациентов после проведенного лечения должны лежать в основе оценки профессиональной деятельности отдельных специалистов и учреждений, а также уровня здравоохранения в целом. Основой подготовки специалиста в медицинском вузе является работа у постели больного, производственная практика в лечебно-профилактических учреждениях, составляющие не менее 50% аудиторного времени при изучении профессиональных дисциплин. Симуляционное обучение будет служить важным дополнением и инструментом для предваряющей клинический этап подготовки и совершенствования практических навыков.
Юқори технологик тиббиёт авж олиб бораётган даврда тиббий хизмат кўрсатишга бўлган талаб ортиб бормоқда. Мутахассислар, тиббиёт корхоналари, ҳамда соғлиқни сақлаш тизимини кўрсаткичлари баҳолаш негизида авваломбор даволанган беморлар ҳаётининг сифати ётади. Тиббиёт олийгоҳларида талабаларни ўқитиш асосининг камида 50% ини бемор тўшаги ёнида ўқитиш, даво-профилактика муассасаларида амалиёт ўтиш ташкил қилади. Симуляцион таълим талабаларни клиник фанлардан тайёрлашда амалий кўникмаларни ўргатишнинг муҳим босқичи ҳисобланади.
In the modern world, in the era of rapid development of high-tech medicine, society requires high demands for the quality of the provision of the medical services. Especially this criteria and the patient’s quality of life after the treatment, should underlie in the assessment of professional activity of individual specialists and institutions and the entire level of health in general. The basis of the training of specialist at medical institution is work at the patient’s bedside, practice in the medical and preventive intuitions, which should consist not less than 50% of the classroom time at the study of professional disciplines. Simulation education will be important complement and the tool for the pre-clinical phase of training and improving of practical skills.
Юқори технологик тиббиёт авж олиб бораётган даврда тиббий хизмат кўрсатишга бўлган талаб ортиб бормоқда. Мутахассислар, тиббиёт корхоналари, ҳамда соғлиқни сақлаш тизимини кўрсаткичлари баҳолаш негизида авваломбор даволанган беморлар ҳаётининг сифати ётади. Тиббиёт олийгоҳларида талабаларни ўқитиш асосининг камида 50% ини бемор тўшаги ёнида ўқитиш, даво-профилактика муассасаларида амалиёт ўтиш ташкил қилади. Симуляцион таълим талабаларни клиник фанлардан тайёрлашда амалий кўникмаларни ўргатишнинг муҳим босқичи ҳисобланади.
In the modern world, in the era of rapid development of high-tech medicine, society requires high demands for the quality of the provision of the medical services. Especially this criteria and the patient’s quality of life after the treatment, should underlie in the assessment of professional activity of individual specialists and institutions and the entire level of health in general. The basis of the training of specialist at medical institution is work at the patient’s bedside, practice in the medical and preventive intuitions, which should consist not less than 50% of the classroom time at the study of professional disciplines. Simulation education will be important complement and the tool for the pre-clinical phase of training and improving of practical skills.