Опыт применения экспертных методов в практике педагогических исследований
- № 1 (7) 2019
Страницы:
115
–
118
Язык: русский
Аннотация
В данной статье рассматривается моделирование процесса обучения на базе современных информационных технологий. Применение математических методов позволяет внести строгость и ясность в понимании исходных данных, постановки задачи, ее решении, интеграции и получаемых результатов. Комплексные педагогические исследования показывают, что совершенствование методов и средств обучения различных сторон деятельности обучаемого тормозится отсутствием научно-обоснованных и сопоставимых критериев оценки результатов наблюдений и экспериментов в педагогических исследованиях. Поэтому, моделирование как метод исследования рассматривается с позиции логики упрощения. Однако процесс моделирования – это сложный процесс, так как он связан с процедурами, определяющими предмет, цели и задачи исследования.
This article discusses the modeling of the learning process based on modern information technologies. The use of mathematical methods allows us to better understand the source data, the problem statement, its solution, integration, and the results obtained. Comprehensive pedagogical studies show slow perception of the student‘s activities improvements in the methods and resources of teaching various aspects. As well as the lack of scientifically based and comparable criteria for evaluating the results of observations and experiments in pedagogical research. Therefore, modeling as a research method is considered from the perspective of simplification logic. However, the modeling process is a complex process, asince it is associated with the procedures that determine the subject, goals and objectives of the study.
This article discusses the modeling of the learning process based on modern information technologies. The use of mathematical methods allows us to better understand the source data, the problem statement, its solution, integration, and the results obtained. Comprehensive pedagogical studies show slow perception of the student‘s activities improvements in the methods and resources of teaching various aspects. As well as the lack of scientifically based and comparable criteria for evaluating the results of observations and experiments in pedagogical research. Therefore, modeling as a research method is considered from the perspective of simplification logic. However, the modeling process is a complex process, asince it is associated with the procedures that determine the subject, goals and objectives of the study.