Перейти к содержимому
UzScite
  • НСИ
    • Новости События
    • Методическая информация
    • Нормативные документы
  • Каталог журналов
  • Указатель авторов
  • Список организаций

Обеспечение качества в системе высшего образования на современном этапе: вызовы и реагирование

Касымова Н.А.

Перспективы развития высшего образования

  • № 9 2021

Страницы: 

20

 – 

33

Язык: русский

Открыть файл статьи
Открыть страницу статьи в Интернет

Аннотация

В материале представлены результаты ситуационного анализа и имеющихся обзоров, проведенных в рамках европейской системы высшего образования с определением приоритетов, в том числе в национальном контексте; выделены основные извлеченные уроки и позитивные изменения.В нем рассматривается мнение, что пандемия стала ускорителем инноваций и изменений в сфере высшего образования, делаются выводы о том, в какой степени высшая школа справилась с проблемами, а также возможные предстоящие вызовы и изменения как в ракурсе внешнего, так и внутреннего контроля качества.

The paper covers the results of situation analysis as well as reviews conducted in the frame of European higher education area with the definition of priorities for higher education systems, main lessons learned and positive changes including Uzbekistan. It comments on the ways in which the pandemic has been an accelerator for innovation and change in HE and the extent to which systems have met the challenges. It also addresses what the forthcoming challenges and changes will likely be both in terms of external and internal quality control.

Список использованных источников

  1. Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, J., Vladimirschi, V., Schuwer, R., Egorov, G., Lambert, S.,Al-Freih, M., Pete, J., Olcott Jr, D., & Rodes, V. (2020) A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis., Asian Journal of Distance Education, 15(1), P. 2.
  2. Cirlan Elena, Loukkola Tia (2021) Internal quality assurance in times of Covid-19.European University Association.//https://eua.eu/downloads/publications/internal%20qa.pdf
  3. European Association for Quality Assurance in Higher Education/ENQA (2020) External Quality Assurance in the Time of Covid-19: Case Examples from ENQA Member Agencies. Available at: https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/External-QA-in-timesof- COVID-19-case-examples_final-version.pdf (accessed 10/08/2021).
  4. European University Association/EUA (2020) European Higher Education in the Covid-19 Crisis’. Briefing. Available at: https://www.eua.eu/downloads/publications/briefing european%20higher%20education%20in%20the%20covid-19%20crisis.pdf (accessed 18/03/2021).
  5. European University Association/EUA (2021) Universities without walls – A vision for 2030’ (Brussels, EUA). Available at: https://www.eua.eu/downloads/publications/universities%20without%20 walls%20%20a%20vision%20for%202030.pdf (accessed 18/03/2021).
  6. Gaebel, M., Zhang, T., Stoeber, H., Alison Morrisroe (2021) Digitally Enhanced Learning and Teaching In European Higher Education Institutions. Survey Report, Brussels, EUA.Available at: https://www.eua.eu/component/attachments/attachments.html?id=3113(accessed 18/03/2021). P.49, 45.
  7. Huertas, E., Biscan, I., Ejsing, C., Kerber, L., Kozlowska, L., Marcos Ortega, S., Lauri,L., Risse, M., Schörg, K., & Seppmann, G. (2018) Considerations for Quality Assurance of E-Learning Provision. Report from the ENQA Working Group VIII on Quality Assurance and E-learning. Occasional Papers, 26. Brussels, ENQA. Available at: https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/Considerations-for-QA-ofe-learningprovision.pdf (accessed 18/03/2021).
  8. Kelo Maria (2021) ‘From fire-fighting to re-thinking external quality assurance: European quality assurance agencies’ response to the challenges of the Covid-19 pandemic’, in Bergan, S., Gallagher, T., Harkavy, I., Munck, R. & van’t Land, H. (Eds.) Higher Education’s Response to the COVID-19 Pandemic: Building a More Sustainable and Democratic Future (Council of Europe Higher Education Series No. 25), pp. 249–56 (Strasbourg, Council of Europe). Available at: https://www.coe.int/en/web/education/european-quality-assurance-agencies-response-thecovid-19-pandemic-maria-kelo (accessed 08/08/2021)
  9. Kelum A. A. Gamage, R. G. G. Roshan Pradeep, Vesna Najdanovic-Visak and Nanda Gunawardhana (2020) Academic Standards and Quality Assurance: The Impact of COVID-19 on University Degree Programs, Sustainability, 12, 10032;doi:10.3390/su122310032
  10. Quality and Qualifications Ireland/QQI (2020) The Impact of COVID-19 Modifications to Teaching, Learning and Assessment in Irish Further Education and Training and Higher Education. A QQI Evaluation. Dublin, QQI. Available at:https://www.qqi.ie/Downloads/The%20Impact%20of%20 COVID-19%20Modifications%20to%20Teaching %2C%20Learning%20and%20Assessment%20in%20Irish%20Further%20Education.pdf (accessed 18/03/2021).
  11. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area/ESG (2015). Brussels, Belgium. Available at: http://bit.ly/2G3D134 (accessed 11/02/2021).
  12. Давлетов Ф. (2020) Глобальное влияние COVID-19 на систему образования.Тащкент, ЦЭИР. Available at: https://review.uz/post/globalnoe-vliyanie-covid19-nasistemu-obrazovaniya.
  13. УП- 6079 “Об утверждении стратегии «ЦИФРОВОЙ УЗБЕКИСТАН-2030» и мерах по ее эффективной реализации, 05.10.2020. Available at: https://lex.uz/docs/5031048

Список всех публикаций, цитирующих данную статью

Copyright © 2025 UzScite | E-LINE PRESS