О формировании образовательно-информационной культуры студенческой молодёжи в Узбекистане
- № 4(44) 2019
Страницы:
28
–
31
Язык: русский
Аннотация
Информация все больше становятся главным ресурсом общества. Мир живет в условиях четвертой информационной революции, реализовав принцип «информация здесь и сейчас». Наблюдается переход на модель «образование в течение всей жизни».
Отсутствие единства в понимании и трактовке понятия «информационная культура» препятствует созданию целенаправленной системы формирования информационной культуры личности в условиях взаимодействия как образовательных, так и библиотечно-информационных учреждений, не позволяет осуществлять диагностику уровня информационной культуры личности.
Перед социологами стоит задача по преодолению одного из основных противоречий современной системы образования, а именно, между стремительными темпами роста знаний в современном мире и ограниченными возможностями их усвоения человеком в период обучения. Преподаватели и библиотекари становятся ключевыми фигурами, от которых в первую очередь зависит возможность реального повышения уровня информационной культуры учащейся молодежи.
Одним из способов решения проблемы представляется развитие системы информационного образования за счет внедрения в высших образовательных учреждениях, готовящих педагогов, интегративного учебного курса «Информационная культура в современном обществе».
Information is increasingly becoming the main resource of society. The world lives in the conditions of the fourth information revolution, having realized the principle of «information here and now». There is a transition to the «lifelong education»model. The lack of unity in the understanding and interpretation of the concept of «information culture» prevents the creation of a purposeful system of formation of information culture of the individual in the conditions of interaction of both educational and library and information institutions, does not allow to diagnose the level of information culture of the individual. A person faces sociologists with the task of overcoming one of the main contradictions of the modern education system, namely, between the rapid growth of knowledge in the modern world and the limited opportunities for their assimilation during training. Teachers and librarians become key figures on whom the possibility of a real increase in the level of information culture of students depends in the first place. One of the ways to solve the problem is the development of information education through the introduction of higher educational institutions, training teachers, integrative training course «Information culture in modern society».
Information is increasingly becoming the main resource of society. The world lives in the conditions of the fourth information revolution, having realized the principle of «information here and now». There is a transition to the «lifelong education»model. The lack of unity in the understanding and interpretation of the concept of «information culture» prevents the creation of a purposeful system of formation of information culture of the individual in the conditions of interaction of both educational and library and information institutions, does not allow to diagnose the level of information culture of the individual. A person faces sociologists with the task of overcoming one of the main contradictions of the modern education system, namely, between the rapid growth of knowledge in the modern world and the limited opportunities for their assimilation during training. Teachers and librarians become key figures on whom the possibility of a real increase in the level of information culture of students depends in the first place. One of the ways to solve the problem is the development of information education through the introduction of higher educational institutions, training teachers, integrative training course «Information culture in modern society».