Linguocultural competence and competency: denotation of terms in the methodical dictionary
- № 1 (1) 2019
Страницы:
186
–
188
Язык: английский
Аннотация
Терминология имеет двойное значение: 1. Это дисциплина, связанная с принципами и методами,регулирующими изучение концепций и их обозначений (терминов, имен, символов) в любой предметной области, а также с задачей сбора, обработки и управления соответствующими данными. и 2. набор терминов,принадлежащих специальному языку отдельной предметной области. При изучении концепций и их представлений на специальных языках терминология является междисциплинарной, поскольку она заимствует свои основные инструменты и концепции из ряда дисциплин (например, логики, онтологии, лингвистики,информатики и других конкретных областей) и соответствующим образом адаптирует их чтобы охватить особенности в своей области. Междисциплинарность терминологии проистекает из многогранного характера терминологических единиц, таких как лингвистические элементы (лингвистика), как концептуальные элементы (логика, онтология, когнитивные науки) и как средства коммуникации как в научном, так и в родовом языковых контекстах. Соответственно, теория терминологии может быть идентифицирована как имеющая три разных измерения: когнитивное, лингвистическое и коммуникативное (Sager: 1990). Лингвистическое измерение
теории терминологии может быть обнаружено главным образом в лингвистических механизмах, которые
устанавливают образцы для формирования термина и формы термина. Статья посвящена исследованию терминов компетенция и компетентность в работах исследователей США, России; рассматриваются разные подходы к изучению терминов. Анализируется отражение компетенции и компетентности в методическом словаре. Лингвокультурная компетенция представляется как обязательное поле знаний в системе филологического образования.
Терминология икки маънога эга: 1. Бу хар кандай фан сощасидаги тушунчалар ва уларнинг белгиларини (атамалар, номлар, белгилар) ырганишни тартибга солувчи тамойиллар ва усуллар, шунингдек тегишли маълумотларни тыплаш, кайта ишлаш ва бошкариш вазифалари билан боглик булган интизом ва 2. маълум бир фан сохасининг махсус тилига тегишли атамалар туплами. Махсус тилларда тушунчалар ва уларнинг ифодаларини урганаётганда, терминология фанлараро хисобланади, чунки у асосий воситалар ва тушунчаларни бир катор фанлардан (масалан, мантик, онтология, тилшунослик, информатика ва бошка аник сохалардан) олади ва уларни уз соасидаги хусусиятларни ёритиш учун мослаштиради. Терминологиянинг узаро богликлиги лугавий элементлар (тилшунослик) каби контсептуал элементлар (мантик, онтология, когнитив фанлар) ва илмий ва умумий тил контекстида алока воситаси сифатида терминологик бирликларнинг куп киррали табиатидан келиб чикади. Шунга кура, терминология назариясини учта турли йуналишларга ажратиш мумкин:когнитив, лингвистик ва коммуникатив (Сагер: 1990). Терминология назариясининг лингвистик улчамини,асосан, атаманинг шаклланиши ва атаманинг шаклини белгилаб берадиган тил механизмларида топиш мумкин.Мазкур маколада Америка ва Россия олимларининг тадкикотларида компетенция ва компетентлилик терминларига берилган таърифлар тахлилига багишланади. Шунингдек мазкур терминлар тахлилига турлича ёндашув масалалари хам куриб чикилган. Компетенция ва компетентлилик терминларга методик лугатда берилган таърифлар хам тахлил килинади. Лингвомаданий компетенция филологик таълим йуналишида узлаштирилиши мухим булган жихат сифатида таърифланади.
Terminology has a twofold meaning: 1. it is the discipline concerned with the principles and methods governing the study of concepts and their designations (terms, names, symbols) in any subject field, and the job of collecting,processing, and managing relevant data, and 2. the set of terms belonging to the special language of an individual subject field. In its study of concepts and their representations in special languages, terminology is multidisciplinary,since it borrows its fundamental tools and concepts from a number of disciplines (e.g. logic, ontology, linguistics,information science and other specific fields) and adapts them appropriately in order to cover particularities in its own area. The interdisciplinarity of terminology results from the multifaceted character of terminological units, as linguistic items (linguistics), as conceptual elements (logic, ontology, cognitive sciences) and as vehicles of communication in both scientific and generic language contexts. Accordingly, the theory of terminology can be identified as having three different dimensions: the cognitive, the linguistic, and the communicative dimension (Sager: 1990). The linguistic dimension of the theory of terminology can be detected mainly in the linguistic mechanisms that set the patterns for term formation and term forms. This article deals with the research of terms competence and competency in works of American and Russian scholars. Different method of approaches of research terms are considered in the article.Competence and competency are analyzed in the methodical dictionary. Linguoculrural competence is presented as required field of knowledge in the system of philological education.
Терминология икки маънога эга: 1. Бу хар кандай фан сощасидаги тушунчалар ва уларнинг белгиларини (атамалар, номлар, белгилар) ырганишни тартибга солувчи тамойиллар ва усуллар, шунингдек тегишли маълумотларни тыплаш, кайта ишлаш ва бошкариш вазифалари билан боглик булган интизом ва 2. маълум бир фан сохасининг махсус тилига тегишли атамалар туплами. Махсус тилларда тушунчалар ва уларнинг ифодаларини урганаётганда, терминология фанлараро хисобланади, чунки у асосий воситалар ва тушунчаларни бир катор фанлардан (масалан, мантик, онтология, тилшунослик, информатика ва бошка аник сохалардан) олади ва уларни уз соасидаги хусусиятларни ёритиш учун мослаштиради. Терминологиянинг узаро богликлиги лугавий элементлар (тилшунослик) каби контсептуал элементлар (мантик, онтология, когнитив фанлар) ва илмий ва умумий тил контекстида алока воситаси сифатида терминологик бирликларнинг куп киррали табиатидан келиб чикади. Шунга кура, терминология назариясини учта турли йуналишларга ажратиш мумкин:когнитив, лингвистик ва коммуникатив (Сагер: 1990). Терминология назариясининг лингвистик улчамини,асосан, атаманинг шаклланиши ва атаманинг шаклини белгилаб берадиган тил механизмларида топиш мумкин.Мазкур маколада Америка ва Россия олимларининг тадкикотларида компетенция ва компетентлилик терминларига берилган таърифлар тахлилига багишланади. Шунингдек мазкур терминлар тахлилига турлича ёндашув масалалари хам куриб чикилган. Компетенция ва компетентлилик терминларга методик лугатда берилган таърифлар хам тахлил килинади. Лингвомаданий компетенция филологик таълим йуналишида узлаштирилиши мухим булган жихат сифатида таърифланади.
Terminology has a twofold meaning: 1. it is the discipline concerned with the principles and methods governing the study of concepts and their designations (terms, names, symbols) in any subject field, and the job of collecting,processing, and managing relevant data, and 2. the set of terms belonging to the special language of an individual subject field. In its study of concepts and their representations in special languages, terminology is multidisciplinary,since it borrows its fundamental tools and concepts from a number of disciplines (e.g. logic, ontology, linguistics,information science and other specific fields) and adapts them appropriately in order to cover particularities in its own area. The interdisciplinarity of terminology results from the multifaceted character of terminological units, as linguistic items (linguistics), as conceptual elements (logic, ontology, cognitive sciences) and as vehicles of communication in both scientific and generic language contexts. Accordingly, the theory of terminology can be identified as having three different dimensions: the cognitive, the linguistic, and the communicative dimension (Sager: 1990). The linguistic dimension of the theory of terminology can be detected mainly in the linguistic mechanisms that set the patterns for term formation and term forms. This article deals with the research of terms competence and competency in works of American and Russian scholars. Different method of approaches of research terms are considered in the article.Competence and competency are analyzed in the methodical dictionary. Linguoculrural competence is presented as required field of knowledge in the system of philological education.