Китобхонлик маданиятини шакллантиришнинг бир усули
- № 3 2018
Страницы:
86
–
92
Язык: узбекский
Аннотация
Формирование культуры чтения в нашей республике является частью государственной политики. Есть такие слои населения, которые не могут наслаждаться культурой чтения, которая является неотъемлемой частью человеческой культуры. Из-за своей болезни они не могут учиться грамоте. У наших предков была традиция читать или рассказывать наизусть произведения Навои, Бедиля, народные эпосы и сказки. Понятно, что использование этого традиционного метода для привлечения читателей, которые лишены возможности поступить учиться по определенным причинам, является хорошей идеей. В настоящее время нет специальных исследований по этому вопросу. Здоровые дети начинают проявлять интерес к ярким книгам с 4-6 месяцев. С 2 лет запоминают короткие рассказы. У детей с ограниченными возможностями этот тип навыков отличается в зависимости от характера их ограничений. Отсутствие доступа к образованию для детей с ограниченными интеллектуальными возможностями не должно заставлять их воздерживаться от изучения художественного творчества, которое является бесценным сокровищем человечества. Для этих детей необходимо создать кружок. Этот кружок создает духовный облик детей с ограниченными возможностями посредством чтения, повествования, рассказывания историй, повышает их самооценку и увеличивает их устный словарный запас. Сказотерапия, которая является одной из самых заметных тенденций в практической психологии в последние годы,
является одним из самых щадящих методов психологического воздействия на человека. Этот кружок станет важным этапом в социальной адаптации. Социально-психологическая адаптация требует удобного и легкого принятия когнитивных, этических и эмоциональных норм общества в сознании ребенка. Фольклор является неоспоримым источником. На ранних этапах кружка желательно, чтобы фольклор был основным материалом. В то же время необходимо работать над этим материалом, принимая во внимание контингент. Например, необходимо упростить образ сказочных героев, уменьшить количество, уменьшить историю, довести образ животного до уровня, который они легко могут себе представить, и упростить чудеса в сказках. Должны широко использоваться материалы для экспозиции. Оптимальное количество детей в группе — 6-7. К статье приложены план кружка на первый год работы и проект устава кружка.
Formation of reading culture in our republic is a part of a State policy. There are so many segments of the population that they cannot enjoy the culture of reading, which is an integral part of human culture. Because of their illness, they cannot read it. Our people have traditionally been taught to read and talk about Navoi, Bedil, folk epos and fairy tales. It is clear that using this traditional method to attract readers, who are unable to enter educational institutions for certain reasons, is a good idea. Currently there are no any special investigation. Healthy children begin to show interest in bright picture books from their 4-6 months. They begin to remember the plot of the stories in brief when they are 2. With disabled children this type of illness differs according to their nature. The lack of access to education for children with intellectual disabilities should not force them to refrain from artistic creation, which is an invaluable treasure of humanity. For these type of children it is necessary to create special courses. These courses create a spiritual image of children with disabilities through reading, storytelling, increase their self-esteem and increase their oral vocabulary. Drug therapy, which is one of the most notable trends in practical psychology in recent years, is one of the most cautious methods of psychological influence on a person. Special courses will be an important stage in social adaptation. Socio-psychological adaptation requires a convenient and easy adoption of cognitive, ethical and emotional norms of society in the mind of a child. Folklore is an indisputable source. In the early stages of a special course, it is desirable that folklore to be the main material. At the same time, it is necessary to work on this material, taking into account the quota. For example, it is necessary to simplify and reduce the image of fairy-tale characters, make the image of an animal to a level that they can easily imagine, and do some corrections on miracles of fairy tales. Exposure materials should be widely used. It is suggested that the optimal number of children in a group should be 6 or 7. This article discusses an action plan for the first year of the draft work and the project of a statue will be advised.
Formation of reading culture in our republic is a part of a State policy. There are so many segments of the population that they cannot enjoy the culture of reading, which is an integral part of human culture. Because of their illness, they cannot read it. Our people have traditionally been taught to read and talk about Navoi, Bedil, folk epos and fairy tales. It is clear that using this traditional method to attract readers, who are unable to enter educational institutions for certain reasons, is a good idea. Currently there are no any special investigation. Healthy children begin to show interest in bright picture books from their 4-6 months. They begin to remember the plot of the stories in brief when they are 2. With disabled children this type of illness differs according to their nature. The lack of access to education for children with intellectual disabilities should not force them to refrain from artistic creation, which is an invaluable treasure of humanity. For these type of children it is necessary to create special courses. These courses create a spiritual image of children with disabilities through reading, storytelling, increase their self-esteem and increase their oral vocabulary. Drug therapy, which is one of the most notable trends in practical psychology in recent years, is one of the most cautious methods of psychological influence on a person. Special courses will be an important stage in social adaptation. Socio-psychological adaptation requires a convenient and easy adoption of cognitive, ethical and emotional norms of society in the mind of a child. Folklore is an indisputable source. In the early stages of a special course, it is desirable that folklore to be the main material. At the same time, it is necessary to work on this material, taking into account the quota. For example, it is necessary to simplify and reduce the image of fairy-tale characters, make the image of an animal to a level that they can easily imagine, and do some corrections on miracles of fairy tales. Exposure materials should be widely used. It is suggested that the optimal number of children in a group should be 6 or 7. This article discusses an action plan for the first year of the draft work and the project of a statue will be advised.