Перейти к содержимому
UzScite
  • НСИ
    • Новости События
    • Методическая информация
    • Нормативные документы
  • Каталог журналов
  • Указатель авторов
  • Список организаций

Cellular automata in application to traffic flow simulation

Чечина А. А.

Чурбанова Н. Г.

Трапезникова М.

Проблемы вычислительной и прикладной математики

  • № 6(18) 2018

Страницы: 

5

 – 

12

Язык: английский

Открыть файл статьи
Открыть страницу статьи в Интернет

Аннотация

The paper deals with mathematical modeling of traffic flows on urban road networks using cellular automata theory. The proposed multilane model allows to simulate traffic on various complex road networks and includes drivers with different strategies of lane changing. Various kinds of average characteristics (such as, for instance, the capacity of the crossroad) can be obtained using the program package based on the model. Computations show that the created program package can be used to set up optimal traffic lights regimes on complicated road fragments and to simulate the consequences of road accidents that might be necessary for real-time online modeling of city traffic in order to develop the measures to avoid traffic jams and evaluate the efficiency of these measures. Besides that, the program package allows to predict the consequences of various decisions regarding road infrastructure changes.

Работа посвящена математическому моделированию транспортных потоков на сетях городских дорог с использованием теории клеточных автоматов. Предложен- ная многополосная модель позволяет моделировать поток транспорта на различных сетях и включает в себя моделирование различных стратегий поведения водителей при перестроении из полосы в полосу. Использование пакета прикладных программ, основанного на предлагаемой модели, позволит получить различные осредненные характеристики движения (такие, например, как пропускная способность перекрестка). Вычисления показывают, что созданный пакет программ может быть использован для поиска оптимального режима работы светофора на сложных дорожных фрагментах и для моделирования дорожных аварий, что может быть необходимо для моделирования в реальном времени городского трафика с целью принятия мер по устранению заторов и оценки эффективность этих мер. Кроме того, программный пакет позволяет прогнозировать последствия различных решений, касающихся изменений в дорожной инфраструктуре.

Список использованных источников

  1. Nagel, K., M. Schreckenberg. 1992. A cellular automaton model for freeway traffic. J.l de Physique, I. France 2(12): 2221.
  2.  Maerivoet, S., B.De Moor. 2005. Cellular automata models of road traffics. Physics Reports 419: 1–64.
  3.  Barlovic, R., L. Santen, A. Schadschneider, M. Schreckenberg. 1998. Metastable states in cellular automata for traffic flow. Eur. Phys. J. B 5: 793–800.
  4.  Kerner, B., S. Klenov, M. Schreckenberg. 2011. Simple cellular automaton model for traffic breakdown, highway capacity, and synchronized flow. Phys. Rev. E 046110: 84.
  5.  Kerner, B., S. Klenov, G. Hermanns, M. Schreckenberg. 2013. Effect of driver overacceleration on traffic breakdown in three-phase cellular automaton traffic flow models. Physica A.: Statistical Mechanics and its Applications 392: 4083–4105.
  6.  Yang, H., J. Lu, X. Hu, J. Jiang. 2013. A cellular automaton model based on empirical observations of a driver’s oscillation behavior reproducing the findings from Kerner’s threephase traffic theory. Physica A.: Statistical Mechanics and its Applications 392: 4009–4018.
  7.  Chmura, T., B. Herz, F. Knorr, T. Pitz, M. Schreckenberg. 2014. A simple stochastic cellular automaton for synchronized traffic flow. Physica A.: Statistical Mechanics and its Applications 405: 332–337.
  8.  Moussaa, N., A. K. Daoudia. 2003. Numerical study of two classes of cellular automaton models for traffic flow on a two-lane roadway. Eur. Phys. J. B 31: 413–420.
  9.  Appert-Rolland, C., J. D. Boisberranger. 2013. Macroscopic relaxation after on-ramps in real data and in cellular automata simulations. Transportation Research Part C: Emerging Technologies 34: 162–175.
  10.  Chechina, A., N. Churbanova, M. Trapeznikova. 2015. Different Approaches to the Multilane Traffic Simulation. Traffic and Granular Flow’13, Springer, 361–368.
  11.  Chechina, A., N. Churbanova, M. Trapeznikova, A. Ermakov, M. German. 2018. Traffic flow modelling on road networks using cellular automata theory. Int.l Journal of Engineering and Technology (IJET) 7(2.28): 225–227.
  12.  Kerner, B. 2004. The physics of Traffic. Springer, Berlin. 682 p.

Список всех публикаций, цитирующих данную статью

Copyright © 2025 UzScite | E-LINE PRESS