Ахборот-кутубхона хизматининг XXI асрдаги ривожланиш йуналишлари
Страницы:
28
–
31
Язык: узбекский
Аннотация
В данной статье рассмотрены основные тенденции развитая информационно-библиотечных услуг о интенсивно развивающемся XXI веке. Отмечается изменение способов создания, распространения, организации и использования информационных технологий,расширяется применение цифрование репозиториев, что значительно сокращает расход бумаги. Создаются средства, с помощью которых быстро удовлетворяется запрос читателя, в этом значительную роль играет автоматизация обслуживания. Также в статье даются методические советы для привлечения читателя в библиотеку. Подчеркивается,что использование репозитория требует специального знания, умение и навыков. Необходимо основательно разработать процессы обработки и сохранения электронных ресурсов. Сегодня одинаково пользуются и традиционными, и современными методами обслуживания в библиотеке.
This article examines the main trends in the development of library and information services in the rapidly developing XXi century. Changes are noted in the ways of creating,distributing, organizing and using information technologies and the use of digital repositories is expanding, which significantly reduces paper consumption. Means are created by which the reader’s request is quickly satisfied in this,the automation of the reader’s service plays a significant role. And also the article provides methodological advice for attracting the reader to the library. It is indicated that the use of the repository requires special knowledge, skils and skill. It is necessary to throughly develop processes for processing and preserving electronic resources, today both traditional and modern methods of serving in the library are used.
This article examines the main trends in the development of library and information services in the rapidly developing XXi century. Changes are noted in the ways of creating,distributing, organizing and using information technologies and the use of digital repositories is expanding, which significantly reduces paper consumption. Means are created by which the reader’s request is quickly satisfied in this,the automation of the reader’s service plays a significant role. And also the article provides methodological advice for attracting the reader to the library. It is indicated that the use of the repository requires special knowledge, skils and skill. It is necessary to throughly develop processes for processing and preserving electronic resources, today both traditional and modern methods of serving in the library are used.
